چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟ چسب فیلتر یک چسب دو جزیی بر پایه پلی یورتان جهت استفاده به صورت دستی و دستگاهی میباشد. چسبندگی عالی به انواع سطوح پلیمری ، فلزی  از مزایای این محصول است. چسابندن کاغذ فیلتر هوا از دیگر کاربرد های این چسب ها هستند.مزایای دیگر این محصول مقاومت حرارتی و شیمیایی ( محیط های حلالی،روغنی،بنزینی و حتی اسیدی و بازی ) عالی میباشد.چسب فیلتر هوا خشک جنس پلی یورتان  با چسبندگی فوق العاده به سطوح مختلف از جمله گالوانیزه و پلی آمید بکار میرود. چسب هوا خشک فیلتر جهت تولید انواع فیلترهای هوای خودروهای سبک و سنگین، فیلترهای صنعتی، فیلترهای روغن، بنزین و گازوئیل بکار میرود.

رعایت چه مواردی در استفاده از چسب فیلتر هوا ضروری است؟

  • قبل از استفاده جز پلی ال را بخوبی هم بزنید تا کاملا یکنواخت گردد.

  • توجه نمایید رطوبت به هیچ وجه نبایستی به درون بشکه های چسب و هاردنر نفوذ کند.

  • در صورتی که به صورت دستی استفاده مینمایید بایستی از گرید H55apsco701 استفاده و مقدار چسب مصرفی را با توجه به زمان pot life تهیه نمایید تا از سفت شدن قبل از استفاده جلوگیری گردد.

  • در صورتی که انعطاف پذیری چسب مورد نظر باشد بایستی از گرید M17Mco701 با ایزو ۸۰۰۱ با نسبت اختلاط ۱۰۰ به ۳۰ استفاده نمایید.

  • توجه داشته باشید که افزایش استحکام و سختی تا یک هفته بعد از قالبگیری ادامه دارد.

  • زمان سفت شدن این چسب بسته به میزان رطوبت محیط و درجه حرارت محیط  متغیر می باشد.

  • با افزایش دما ،غلظت کاهش و سرعت گیرایی چسب افزایش خواهد داشت.

انواع چسب های مورد استفاده در فیلتر هوا

چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟

چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟

چسب‌گرم‌‌‌‌‌ مورد استفاده در صنعت ساخت فیلتر :

چسب‌گرم متداول برای روی هم قرار دادن فلز و واسطه در فیلترهای هوا استفاده می‌شوند. ماده واکس یا پلاستیک گرم می‌شود و بصورت داغ اعمال می‌گردد ؛ با سرد‌شدن چسب‌گرم به دمای محیط استحکام به سرعت ایجاد می‌شود. بسیاری از چسب‌گرم‌ها از ماده مشابه سطح مورد استفاده در خود فیلتر درست می‌شوند تا از نگرانی در مورد سازگاری شیمیایی کاسته شود. چسب‌های گرم متداول عموما برای استفاده در دماهای بالا مناسب نیستند.

چسب گرم واکنشی پلی یورتانی:

چسب گرم واکنشی پلی یورتانی مزایای چسب‌گرم به سرعت سخت شونده را همراه با سختی ناشی از شبکه‌ای شدن پلی یورتان‌ها در کنار هم دارند. آنها در نهایت تحت رطوبت محیطی پخت می‌‌شوند.

مزایای استفاده از چسب گرم

از جمله مزایای چسب‌‌گرم می‌توان به کیفیت عالی و پایداری بسیار طولانی چسب، سرعت و حجم بالای تولید، زمان کوتاه اتصال، مقاومت در برابر انواع تنش‌های کششی، فشاری، پیچشی، قابل بازیافت بودن مواد ضایعاتی، عدم نیاز به خشک‌کن، عدم آلودگی محیطی و خطر آتش‌سوزی، امکان ذوب مجدد پس از سرد شدن چسب و… اشاره کرد.
امروزه چسب‌گرم در بسیاری از صنایع کاربرد وسیعی دارد که برخی از موارد استفاده آن عبارتند از: صنایع تولید چراغ خودرو، سازندگان فیلترهای هوای‌ صنعتی و خودرو، صنایع تزئینات داخلی خودرو، صنایع الکترونیک و مخابرات، تولیدکنندگان کفش، سازندگان مبل، صندلی و تشک، صنعت چاپ، صحافی ، بسته‌بندی صنایع غذایی و لیبل‌زنی، صنایع دارویی، صنایع سلولزی (دستمال کاغذی، پوشک، نواربهداشتی و…) و به‌طور کلی هرجایی که چسب به‌صورت صنعتی مورد استفاده قرارگیرد.

چسب سیانواکریلات ها

سیانواکریلات ها چسب هایی با سرعت گیرایی بالا و تک جزئی هستند و معمولا برای اتصال رابر یا نئوپرن روی یک فیلتر استفاده می شوند. آنها با قرار گرفتن در معرض رطوبت فورا پخت می شوند اما فواصل را پر نمی کنند و لازم است دو سطح در تماس نزدیک باهم قرار داشته باشند.

چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟

چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟

چسب های پایه حلالی و پایه آبی

چسب های پایه حلالی و پایه آبی دارای مزایا و معایب زیر هستند:

محصولات پایه حلالی به سرعت خشک می شوند، و حلال ها به چسبندگی خوب به بسیاری از سطوح کمک می کنند. محدودیت های ایمنی و زیست محیطی دو مشکل اصلی حلال های آتشگیر هستند. بیشتر چسب های پایه حلالی با حلال های آتشگیر فرمول بندی می شوند، که مصرف آنها نیازمند احتیاط زیاد است، و ممکن است مقادیر زیادی ترکیبات فرار داشته باشند.

محصولات پایه آبی جایگزین های جذابی برای چسب های پایه حلالی هستند. اگرچه که محصولات پایه آبی مرسوم بسیار آهسته تر از پایه حلالی ها خشک می شوند، اما تجهیزات ویژه ای می توانند زمان خشک شدن را شتاب بخشند. برخی فرمولاسیون های نوین تر هم هستند که اتصال آنی ایجاد می کنند.

سمنت های تماسی

سازندگان فیلتر عموما از سمنت ها برای اتصال واشرهای رابری یا مقوایی یه قاب ها یا سرپوش های انتهایی فلزی استفاده می کنند. چسب به هر دو سطح اتصال زده می شود و تا زمان خشک شدن چسب جدا از هم نگه داشته می شوند. به محض اینکه چسب حالت خشک شده بخود بگیرد، باید سطوح را به هم متصل کرد.

بهترین کاربرد سمنت های تماسی بر روی مواد غیرمتخلخل است. انواع فرمولاسیون های پایه حلالی و پایه آبی از این سمنت ها موجود است، گرچه حلال ها می توانند برای برخی سطوح مهاجم باشند.

 چسب های الاستومری پایه حلالی

این گروه از چسب های تک جزئی را می توان برروی فیلترهای هوا و برای نصب واشرها استفاده کرد. سطوح باید زمانی که چسب خیس است به یکدیگر متصل شوند و حداقل یکی از سطوح باید امکان عبور حلال را به منظور وقوع پخت بدهد.

بتونه ها و ماستیک ها

بتونه ها و ماستیک ها محصولاتی با ویسکوزیته بالا اما خشک شدن آهسته همراه با خواص پرکنندگی عالی فواصل هستند.

آنها اتصالاتی فوری و قوی برای استفاده در چسباندن مواد کاغذی یا شیشه ای چین خورده به قاب جذب هوای فیلترها ایجاد می کنند. درزگیر سفت به داخل حفرات قاب اعمال می شود و این مجموعه به دور واسطه چین خورده پیچانده می شود.

بازار فیلچه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟تر هوا خوب است یا نه

چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟

چسب های حساس به فشار

چسب های حساس به فشار (PSAs)، با فرمولاسیون های پایه آبی و حلالی، برای روی هم قرار دادن دو نوع واسطه فیلتر یا برای چسبناک کردن واسطه فیلتر به منظور بهبود بازدهی هوا استفاده می شوند.

برخلاف سمنت های تماسی، این چسب ها به یک سطح زده می شوند و می توان در هر زمانی پس از خشک شدن سرهم شوند و گاهی برای اتصال واشرها روی فیلترها ترجیح داده می شوند.

چسب های پلی وینیل استات (PVA)

پلی وینیل استات ها غیرگران، دارای راحتی مصرف و ایمن هستند. پایه آنها آبی است بنابراین عاری از حلال و قابل شستشو با آب هستند. برای اتصال اجزاء سلولزی بسیار مناسبند. سطوح باید هنگامی که لایه PVA هنوز خیس است متصل شوند و تا زمان خشک شدن چسب بدون حرکت باقی بمانند.

برخی از PVA ها شبکه ای شده هستند و مقاومت به آب خوبی دارند. محصولات گرانتر اتصال فوری ایجاد می کنند، درحالیکه محصولات ارزانتر به مقداری زمان گیرایی نیاز دارند.

چسب های گرماسخت

این چسب ها عموما از طریق واکنش شیمیایی دو جزء یا گرما دیدن پخت می شوند. بعد از پخت، چسب خنثی می شود. این چسب ها دارای مقاومت گرمایی و شیمیایی خوبی هستند و برای کاربردهایی که نیازمند استحکام تحت شرایط متغیرند مناسب می باشند. دو گونه از این چسب ها رزین های اپوکسی و پلی یورتان ها هستند.

رزین های اپوکسی

رزین های اپوکسی یک و دوجزئی بطور گسترده ای در ساخت فیلتر برای کاربردهای گوناگون استفاده می شوند. بیشتر آنها در حالت پخت شده بسیار سخت هستند و بخوبی به فلز می چسبند. اگرچه اینها مقاومت دمایی و شیمیایی بالایی دارند اما رزین های اپوکسی می توانند نسبتا پرهزینه باشند و اغلب به آرامی پخت می شوند.

چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟

چه چسبی مناسب تولید فیلتر هوا است؟

پلی یورتان ها

سازندگان چسب گستره وسیعی از چسب های پلی یورتان، در رنگ ها، سرعت های پخت، ویسکوزیته ها، و سختی های گوناگون عرضه می کنند. با اینکه فرمولاسیون های تک جزئی هم وجود دارد، اما پلی یورتان های دوجزئی برای کاربردهای فیلتر مناسب ترند.

پلی یورتان های سخت تر را می توان برای مونتاژ واسطه فیلتر به یک قاب یا سرپوش انتهایی از جنس پلاستیک یا فلز استفاده کرد. گونه های نرم تر را می توان به عنوان درزگیر بین یک فیلتر و محل قرارگیری آن بکار برد و نیاز به یک واشر جداگانه را از میان برد. پلی یورتان ها فاقد مقاومت به برخی مواد شیمیایی و حلال ها هستند و بنابراین بهترین مصرف آنها در فیلترهای آب، هوا و روغن است.

چسب های گرمانرم

چسب های گرمانرم، شامل پلاستیزول ها و هات ملت ها، دستخوش تغییر زیادی در مدت فرایند پخت آنگونه که چسب های گرماسخت می شوند، نمی گردند. این چسب ها فاقد مقاومت شیمیایی و گرمایی و نیز استحکام گرماسخت ها هستند. ولی فرمولاسیون تک جزئی شان، آنها را به لحاظ صرفه اقتصادی و آسانی مصرف ممتاز می کند.

چسب پلاستیزول ها

سازندگان فیلتر مدتها از پلاستیزول PVC به عنوان چسب و برای قالب دهی استفاده کرده اند. آنها به اختلاط نیازی ندارند و می توانند مستقیما از یک بشکه پمپ شوند. پخت آنها نیز بر اثر گرمادهی بالا برای حداقل ۱۰ دقیقه انجام می پذیرد- با این حال گرمادهی این مواد شیمیایی خطری برای محیط زیست به شمار می رود و هزینه های انرژی کارکرد

یک کوره خیلی زود هرگونه صرفه جویی حاصل از قیمت کمتر پلاستیزول ها را از بین می برد. سختی Shore A 35 تا ۴۵  آنها را قادر می سازد تا آب بندی کاملی در محل قرارگیری فیلتر ایجاد کنند. بسیاری از فیلترهای هوا و آب از سرپوش های انتهایی پلاستیزولی قالب گیری شده استفاده می کنند.

پلاستیزول ها در رنگ ها و سختی های زیادی موجود هستند. آنها را می توان برای چسبندگی بهتر به فلز به منظور اتصال واسطه فیلتر به سرپوش های انتهایی فلزی، یا برای مقاومت بهتر در برابر روغن و گرما مورد اصلاح قرار داد.

چه چسبی مناسب فیلتر هوا است؟

هر چسبی که در فیلتراسیون استفاده می شود باید با سیالی که قرار است فیلتر شود سازگاری داشته باشد. دمای کارکرد و عمر محصول دو پارامتر مهم دیگر هستند.

در تولید فیلتر هوا چه مقدار چسب نیاز است؟

سازنده فیلتر با خرید چسب ها در مقادیر انبوه بجای مخازن کوچکتر در هزینه صرفه جویی می کند. هرچه چسب بیشتری مصرف شود، بازه بازگشت سرمایه برای تجهیزات توزیع کننده کوتاهتر خواهد بود. اگرچه، چسب های انبوه به برخی از انواع تجهیزات توزیع کننده نیاز دارند. بشکه ها و کیسه های بزرگ به تجهیزات جابجایی مواد هم نیاز دارند.

آیا چسب های تولید فیلتر هوا برای سلامتی مضر هستند؟

بسیاری از چسب ها حاوی حلال هایی هستند که در صورت مصرف نادرست می توانند خطرناک باشند. مقررات VOC و هزینه انرژی برای کوره های پخت هم باید در نظر گرفته شوند.